Γλυπτά Παρθενώνα: Η αποστομωτική απάντηση στον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου που αρνείται την επανένωση

Μία απάντηση αποστομωτική στον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, ο οποίος απέκλεισε το ενδεχόμενο επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα ή δανεισμού τους εάν η Ελλάδα δεν αποδεχθεί ότι αυτά ανήκουν στους Βρετανούς, επεφύλασσε η πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Η ντέιμ Τζάνετ Σούσμαν, σε άρθρο της στην εφημερίδα «Τα Νέα» διαμηνύει ότι «τα Γλυπτά βρίσκονται σε λάθος χώρο» για να προσθέσει: «Έχουν ανάγκη το αττικό φως του ήλιου να τα φωτίζει με φόντο τον γαλανό ουρανό. Ζητούν να επανενωθούν με το άλλο τους μισό στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης όπου πάντοτε τα περιμένει μια θέση».

Σύμφωνα με την πρόεδρο της Επιτροπής και ηθοποιό, τα Γλυπτά «πρέπει να εκτεθούν μπροστά στον ίδιο τον Παρθενώνα, ο οποίος εξακολουθεί να στέκεται όρθιος. Πρέπει να αντικρίζουν αυτόν τον χώρο, ώστε εγώ, ο επισκέπτης, να μπορώ να γυρίσω το κεφάλι μου και να αναφωνήσω: ‘Τώρα πια μπορώ να το δω: να από πού προέρχονται!’».

Και συνεχίζει στο ίδιο ύφος: «Όχι άλλο μουντό φως, όχι άλλα ορφανά αγάλματα. Πρέπει να επανενωθούν με το άλλο μισό του αετώματος που βρίσκεται σε αυτό το εξαίσιο μουσείο, έτσι ώστε εγώ, ο επισκέπτης, να μπορώ να αντιληφθώ τη σιωπηρή συζήτηση που διεξάγεται μεταξύ τους».

Απαντώντας, δε, στις αιτιάσεις του διευθυντή και των επιτρόπων του Βρετανικού Μουσείου, η ντέιμ Τζάνετ Σούσμαν τονίζει: «προφανώς ως αυτάρεσκοι κρυπτο-ιμπεριαλιστές, εξακολουθούν να μην εξετάζουν κάτι που είναι σωστό και δίκαιο».

Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο Γερμανός ιστορικός τέχνης Χάρτβιχ Φίσερ, που από το 2016 είναι επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου, είχε αναφέρει πως «εμείς εκθέτουμε τα γλυπτά του Παρθενώνα μέσα σε ένα πλαίσιο παγκόσμιων πολιτισμών προβάλλοντας επιτεύγματα από όλο τον κόσμο κάτω από την ίδια στέγη», εκφράζοντας την άποψη ότι η ιστορία του μνημείου «εμπλουτίζεται από το γεγονός ότι κάποια τμήματά του εκτίθενται στην Αθήνα και άλλα στο Λονδίνο».

«Σε καθεμία από αυτές τις δύο τοποθεσίες, τα γλυπτά αναδεικνύουν διαφορετικές πτυχές μιας απίστευτα πλούσιας και πολυεπίπεδης ιστορίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Φίσερ, χαρακτηρίζοντας τη μετατόπιση των Γλυπτών, είτε στο Λονδίνο είτε στο Μουσείο της Ακρόπολης, ως… μία «δημιουργική πράξη».

Απαντώντας σε ερώτηση για το αν αποδέχεται ότι η Ελλάδα είναι ο νόμιμος ιδιοκτήτης των Γλυπτών του Παρθενώνα, ο Φίσερ είπε: «Δε θα το αποδεχόμουν. Τα αντικείμενα της συλλογής του Βρετανικού μουσείου βρίσκονται υπό την ιδιοκτησία των επιτρόπων του Μουσείου» και σημείωσε πως δεν υπάρχει περίπτωση δανείου επ’ αόριστον των γλυπτών. Σημείωσε, τέλος, ότι το Βρετανικό Μουσείο όταν δανείζει, το κάνει σε εκείνους που αναγνωρίζουν την ιδιοκτησία των αντικειμένων.


Πηγή