Ο Αμβρόσιος,ο Άρειος Πάγος και το ”φτύστε τους”

Στον Άρειο Πάγο προσέφυγε ο τέως μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος, ζητώντας την αναίρεση της καταδικαστικής απόφασης για ρητορική μίσους κατά των ΛΟΑΤΚΙ και κατάχρηση του εκκλησιαστικού του αξιώματος σε ομοφοβικό του κείμενο που δημοσίευσε στο ιστολόγιό του, για το οποίο έγινε μηνυτήρια αναφορά από εννέα ΛΟΑΤΚΙ ακτιβιστές.

Αρχικά ο μητροπολίτης αθωώθηκε στο πρωτοβάθμιο δικαστήριο, ωστόσο οδηγήθηκε και πάλι στο εδώλιο κατόπιν έφεσης που ασκήθηκε από τον αρμόδιο εισαγγελικό λειτουργό. Τον περασμένο Ιανουάριο το Τριμελές Εφετείο Αιγίου τον έκρινε ένοχο -παρά την αντίθετη εισαγγελική πρόταση- καταδικάζοντάς τον σε ποινή φυλάκισης 7 μηνών με τριετή αναστολή.

Οι δικαστές στο σκεπτικό τους -το οποίο καθαρογράφηκε πρόσφατα- αναφέρουν ότι το επίμαχο κείμενο «ενέχει απειλητικό περιεχόμενο με αποτέλεσμα να στοχοποιούνται οι ομοφυλόφιλοι, και είναι προτροπές πρόσφορες να προκαλέσουν τρόμο και ανησυχία στα μέλη της εν λόγω ομάδας προσώπων ενώ έχει σημασία ότι ο λόγος αυτός εκφέρεται από έναν εκκλησιαστικό ιεράρχη, ο οποίος απολαμβάνει εκτίμηση στο ποίμνιό του». Οι δικαστές κάνουν λόγο για υποκίνηση μίσους, που, όταν γίνεται από κάποιον με την ιδιότητα του ιεράρχη, είναι πρόσφορη να προκαλέσει στον μέσο άνθρωπο έντονα αισθήματα απέχθειας, αποστροφής, χαιρεκακίας, αντεκδίκησης και ιδιαίτερης εχθρότητας.

Αντικρούοντας τον ισχυρισμό που προέβαλε ο κατηγορούμενος στην απολογία του, ότι τάχα το κείμενό του απευθυνόταν στους πολιτικούς που στηρίζουν τους ομοφυλόφιλους και όχι στους ίδιους τους ομοφυλόφιλους, αναφέρουν ότι αντιφάσκει με την εν γένει απολογία του και είναι προφανές ότι αναφέρεται στους ομοφυλόφιλους, στοχεύοντας στη θυματοποίησή τους με τη διέγερση εχθρικών συναισθημάτων σε βάρος τους.

Μάλιστα η συγκεκριμένη κρίση του δικαστηρίου, ότι το κείμενο του Αμβρόσιου αναφέρεται στους ομοφυλόφιλους, «επιρρωνύεται επίσης ιδίως από την απολογία του κατηγορούμενου, ο οποίος παραδέχτηκε ότι το κείμενό του αναφέρονταν στην αμαρτία της ομοφυλοφιλίας αλλά και στους ομοφυλόφιλους, και στους πολιτικούς που είναι ομοφυλόφιλοι. Αλλά και το σύνολο των εγγράφων που προσκομίστηκαν στο δικαστήριο από την πλευρά του κατηγορούμενου δεν αφορούν την πολιτική τάξη, αλλά κατατείνουν να αποδείξουν ότι η ομοφυλοφιλία είναι ασθένεια και ότι οι ομοφυλόφιλοι είναι ανώμαλοι».

Απόφαση που καθοδηγεί τη νομολογία

Σχολιάζοντας την απόφαση ο επ. καθηγητής της Νομικής του ΔΠΘ και δικηγόρος Κώστας Κοσμάτος κάνει λόγο για απόφαση «ιδιαίτερα σημαντική, καθώς το θεμελιωμένο σκεπτικό της μπορεί να καθοδηγήσει τη νομολογία μας σε ορθές κρίσεις.

»Πρόκειται όχι μόνο για μια εμπεριστατωμένη ανάλυση του νόμου σχετικά με τις φυλετικές διακρίσεις και τη στοχοποίηση ατόμων ή ομάδων βάσει μεταξύ των άλλων και του γενετήσιου προσανατολισμού και χαρακτηριστικών φύλου τους, αλλά για μια απολύτως ορθή νομική υπαγωγή των πραγματικών περιστατικών στον κανόνα δικαίου. Με την απόφασή του αυτή το Τριμελές Πλημμελειοδικείο "εξηγεί" πειστικά τους λόγους που το οδήγησαν σε καταδικαστική κρίση για τον κατηγορούμενο.

»Ετσι αξιολογώντας το σύνολο του αποδεικτικού υλικού καταλήγει απολύτως αιτιολογημένα, κατά την άποψη της υπεράσπισης της πολιτικής αγωγής, ότι το επίμαχο δημοσίευμα αναφερόταν σε συγκεκριμένη ομάδα που προσδιορίζεται με βάση τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό, δηλαδή τους ομοφυλόφιλους, βρίθει απαξιωτικών εκφράσεων και χαρακτηρισμών, καλλιεργεί το μίσος, περιείχε λόγο ακραίο που εκφέρεται από θρησκευτικό λειτουργό με μεγάλη επιρροή στο ποίμνιό του, με τρόπο που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο ατομικά έννομα αγαθά. Η εν λόγω δικαστική απόφαση αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα για την προστασία της ισότητας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ως θεμέλια της δημοκρατίας μας».

πηγή: efsyn.gr

Disclaimer:

Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου.


Πηγή

  • Δημοσιεύτηκε:

    7 Οκτωβρίου 2019

  • Κατηγορίες:

    Κοινωνία