Σ.Μ.Δ.Α.Σ.Ζ: 5 + 1 λόγοι για να ΜΗ χωροθετηθεί η προβλήτα κρουαζιερόπλοιων στο μόλο του Αγ. Νικολάου

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με αφορμή τις πρόσφατες συζητήσεις και την αναθέρμανση του θέματος του Master Plan του λιμανιού της Ζακύνθου, εκφράζουμε τον έντονο προβληματισμό μας για την ενδεχόμενη χωροθέτηση της προβλήτας κρουαζιερόπλοιων στο μόλο του Αγ. Νικολάου. Συγκεκριμένα θεωρούμε άκρως προβληματική για τη Ζάκυνθο και το μέλλον της τη συγκεκριμένη λύση για μια σειρά από τεχνικούς και λειτουργικούς λόγους, οι κυριότεροι των οποίων παρουσιάζονται παρακάτω:

  1. Πρόκειται για ένα αρκετά μεγάλων διαστάσεων έργο. Δεν αφορά απλά και μόνο την κατασκευή μιας μεγάλης προβλήτας (20 στρεμμάτων), όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά προβλέπει τη δημιουργία νέου χερσαίου τμήματος έκτασης μεγαλύτερης των 40 στρεμμάτων, καθώς και κτιριακές εγκαταστάσεις 5.000 τ.μ. Κοινώς θα πρέπει να «μπαζωθεί» η θάλασσα πίσω από τον Αγ. Νικόλαο του Μώλου σε μια έκταση 5 φορές μεγαλύτερη από την πλατεία Σολωμού, πριν καν αρχίσει να κατασκευάζεται η προβλήτα κρουαζιερόπλοιων!
  1. Δεν έχει πραγματοποιηθεί καμιά στοχευμένη οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας του όλου εγχειρήματος. Δεν υπάρχει απάντηση στα πολύ αναγκαία για ένα τέτοιο έργο ερωτήματα: Πόσο θα κοστίσει; Ποια τα προσδοκώμενα οικονομικά οφέλη; Ποιο το πλάνο βιωσιμότητας; Ποια η διαχείριση κινδύνου;

Και σε τελική ανάλυση «αξίζει» να γίνει μια τέτοια σημαντική επένδυση ή θα πρέπει να υιοθετηθούν ηπιότερες λύσεις;

  1. Θα λάβει χώρα μια ανεπιστρεπτί αλλοίωση του περιβάλλοντος χώρου. Η περιοχή της πόλης με την ηπιότερη και αραιότερη δόμηση που περιλαμβάνει τα μόνα ιστορικά και διατηρητέα αρχιτεκτονικά μνημεία της, ο βασικός χώρος αναψυχής των Ζακυνθινών και των επισκεπτών, ο ανοικτός ορίζοντας της πόλης, θα «τσιμεντωθεί» στο μέγιστο βαθμό. Η πλατεία Σολωμού ουσιαστικά θα πάψει να είναι παραθαλάσσια, ακόμα και η θέα από τη Μπόχαλη θα αλλοιωθεί ανεπανόρθωτα!
  1. Όπως περιγράφει και η ίδια η μελέτη, μια πιθανή χωροθέτηση των εγκαταστάσεων κρουαζιέρας στο μόλο του Αγ. Νικολάου, θα λειτουργήσει χωροταξικά σε βάρος των υπολοίπων τμημάτων του λιμανιού, και κυρίως των τμημάτων τουρισμού και ναυταθλητισμού. Θα θυσιαστεί δηλαδή ένα σημαντικό τμήμα του χώρου φιλοξενίας τουριστικών σκαφών (μιας σίγουρης πηγής εσόδων), αλλά και του τμήματος που αφορά άμεσα τους Ζακυνθινούς, καθώς συγκεντρώνει όλες τις «εντός των τειχών» ναυταθλητικές δραστηριότητες.
  1. Η χωροθέτηση των εγκαταστάσεων κρουαζιέρας στο μόλο του Αγ. Νικολάου, αναμένεται να προσθέσει και ένα σημαντικό κυκλοφοριακό φορτίο στο βόρειο τμήμα της πόλης. Η περιοχή του ιστορικού κέντρου και της αναψυχής, αντί να αποφορτίζεται κυκλοφοριακά, θα κληθεί να υποδεχτεί και τον επιπλέον φόρτο και την όχληση των πλείστων τουριστικών/εκδρομικών λεωφορείων και των λοιπών οχημάτων υποστήριξης της κρουαζιέρας. Αν συνυπολογιστεί και η συνοδευτική και κατ’ ελάχιστον αμφιλεγόμενη κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία μονοδρομεί την παραλιακή και στέλνει όλη την προς νότο κίνηση οχημάτων και λεωφορείων να διασχίζει την Τερτσέτη και τους Αγ. Σαράντες, αναμένουμε το απόλυτο κυκλοφοριακό «έμφραγμα» για την πόλη της Ζακύνθου!

Και τέλος κάτι που πρέπει να έχει υπόψη του κάθε Ζακυνθινός:

  • Το θαλάσσιο μέτωπο που προτείνεται να εξαφανιστεί, πίσω από τον Αγ. Νικόλαο του Μώλου και κατά μήκος της παλαιάς και ιστορικής προβλήτας, είναι το μόνο «αυθεντικό» τμήμα ακτογραμμής της πόλης της Ζακύνθου που έχει μείνει αναλλοίωτο από το 19ο αιώνα. Το σεβάστηκαν και δεν το μπάζωσαν ακόμα και οι μπουλντόζες το 1953!

Πάγια θέση του Συλλόγου Μηχανικών Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Ζακύνθου, ο οποίος εκπροσωπεί το σύνολο των μελετητών και εργοληπτών μηχανικών της Ζακύνθου, είναι πως τα έργα υποδομής, πόσο μάλλον τα μεγάλα και σημαντικά για τη Ζάκυνθο, πρέπει να αποτελούν προϊόν ορθού και ολοκληρωμένου σχεδιασμού. Γι’ αυτό το λόγο ακριβώς, και επειδή ο στόχος μας δεν είναι να εμποδίζουμε την ανάπτυξη, αλλά να συμβάλλουμε στην εξεύρεση λύσεων στη βάση της ορθολογικής και βιώσιμης ανάπτυξης για το μέλλον του νησιού μας, καλούμε όλους τους πολιτειακούς και θεσμικούς παράγοντες της Ζακύνθου να αναλάβουν το βάρος της ευθύνης που τους αναλογεί και να τολμήσουμε όλοι μαζί να ανοίξουμε τη συζήτηση για τον ουσιαστικό και λειτουργικό εκσυγχρονισμό των υποδομών του λιμανιού της Ζακύνθου και τη μόνη λογική και εφικτή επέκτασή τους, προς νότο!


Πηγή