Χαράλαμπος Μπονάνος: Eίναι στο τιμόνι της Αχαΐας και το δείχνει έμπρακτα

Ο Χαράλαμπος Μπονάνος, έχει στα χέρια του το «τιμόνι» της Αχαΐας και φαίνεται αποφασισμένος να οδηγήσει το καράβι σε αναπτυξιακά ύδατα. Τρεις μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, μιλάει στις «7Μ» για τους στόχους της Περιφέρειας και αναλύει το σκεπτικό του με τον γνωστό επικοινωνιακό του τρόπο, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη που δεν μπορεί να έρθει, όπως λέει, με πυροτεχνήματα, αλλά μέσα από τη δίοδο της κοινής λογικής και της στάθμισης των πραγματικών δεδομένων.

Η Αχαΐα είναι ένας νομός με αρκετά προβλήματα. Αν σας έλεγαν να βάλετε σε προτεραιότητα πέντε από αυτά που θα πρέπει να επιλυθούν άμεσα, ποια θα επιλέγατε;

«Πρώτα από όλα πρέπει κάποια στιγμή, με πρωτοβουλία των δήμων, να συζητήσουμε το θέμα της διαχείρισης και της εκμετάλλευσης των απορριμμάτων. Είναι ένα ζήτημα που οι δήμοι μαζί με τον ΦΟΔΣΑ θα πρέπει να θέσουν επί τάπητος και να προχωρήσουν σε έναν κοινό σχεδιασμό, ώστε εμείς ως περιφέρεια να σταθούμε αρωγός και να προχωρήσει.

Ένα ακόμα έργο που θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα κατά την άποψη μου, στο πλαίσιο των υποδομών έχει να κάνει με το φυσικό αέριο, να διευκολύνουμε τις καταστάσεις και να βοηθήσουμε στην έλευση του στην περιοχή μας σύντομα.

Φυσικά στις προτεραιότητες μας δεν μπορεί να μην είναι το έργο για την κατασκευή της Πατρών Πύργου, με το υπουργείο να προχωράει επιτέλους στις αποφάσεις του, ώστε να πιέσουμε και εμείς προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για να ξεκινήσει η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου και να σταματήσει αυτός ο φόρος αίματος που έχει πληρώσει ακριβά η περιοχή μας.

Πρέπει να δώσουμε τα κίνητρα και να ισοπεδώσουμε κάθε μορφής γραφειοκρατία, βοηθώντας στο να ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας έτσι την επιχειρηματικότητα και τις νέες επενδύσεις.

Θα πρέπει να δούμε, δηλαδή, ποιες ήταν αυτές οι αγκυλώσεις που δημιουργούσαν εμπόδια στους νέους επιχειρηματίες, έτσι ώστε σε συνδυασμό με τα προγράμματα ΕΣΠΑ που αφορούν την επιχειρηματικότητα και επιπλέον κίνητρα που μπορούν να δοθούν να ανοίξουν νέες επιχειρήσεις , να γίνουν νέες επενδύσεις που θα φέρουν νέες θέσεις εργασίας.

Και ένα πέμπτο είναι η βελτίωση των υπηρεσιών μας με τέτοιον τρόπο ώστε να αποφεύγεται η ταλαιπωρία των πολιτών που μέχρι τώρα αποτελούσε το κύριο χαρακτηριστικό της σχέσης τους με τους μηχανισμούς του κράτους.

Είναι ανάγκη να προχωρήσουμε σε ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών μας, γιατί δεν είναι δυνατόν για κάθε να φέρνουμε τον πολίτη στα γραφεία μας για να του δώσουμε ένα χαρτί» .

Η παράταξη σας στις εκλογές της Περιφέρειας είχε ως βασικό της σύνθημα την ανάπτυξη. Ποια είναι το έργο κατά την άποψη σας που θα πρέπει να προωθηθεί άμεσα στην Αχαΐα και στην Δυτική Ελλάδα για να μπει η περιοχή σε αυτή την τροχιά;

«Η ανάπτυξη μπορεί να προέλθει σε όλους τομείς βελτιώνοντας την εικόνα της περιφέρειας. Η εικόνα αυτή έχει να κάνει και με τις υποδομές, αλλά και με την ανάδειξη των διευκολύνσεων που μπορεί να παραχθούν στον επιχειρηματία – επενδυτή που έρχεται στην περιοχή.

Έχει να κάνει για παράδειγμα με την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιφέρειας, των σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος, των αξιοθέατών της, των αρχαιολογικών της χώρων κ.α.

Ένα ακόμα σημείο που μπορεί να προσελκύσει τουρίστες είναι η δημιουργία θεματικών πάρκων σε διάφορα μέρη της περιφέρειας, πάρκων που να αντιστοιχούν στην ιστορία του κάθε μέρους.

Υπάρχει φυσικά ο ιατρικός τουρισμός, ένας σημαντικός βραχίονας ανάπτυξης που μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα μόνο αν υπάρξει η αντίστοιχη αναβάθμιση των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και των μονάδων υγείας της Περιφέρειας.

Έχουμε σαν στόχο να ενισχύσουμε τις υπηρεσίες της υγείας γιατί δεν μπορεί ένας επενδυτής ή ακόμα ένας τουρίστας να έρχεται σε μία περιοχή που γνωρίζει ότι αν του συμβεί κάτι δεν θα έχει το δικαίωμα να αισθάνεται ασφαλής.

Η ενίσχυση των δομών και των μονάδων υγείας είμαστε σίγουροι ότι θα προσελκύσει επενδυτές και τουρίστες και είμαστε πρόθυμοι να ενεργήσουμε προς μία τέτοια κατεύθυνση, ακόμα και στα θέματα όπου το υπουργείο δεν μπορεί να κάνει κάτι».

Μέχρι ώρας πάντως σε ό,τι αφορά την κεντρική πολιτική υπάρχει θα έλεγε κανείς μια διστακτικότητα ως προς τα έργα υποδομής από πλευράς κυβέρνησης και μάλιστα τη στιγμή που κάποια από αυτά όπως η Πατρών Πύργου, η υπόγεια χάραξη του τρένου είχαν σε ένα βαθμό οριστικοποιηθεί.

«Δεν θα χαρακτήριζα διστακτική την κυβέρνηση απέναντι στα έργα υποδομής της περιοχής.

Θα έλεγα ότι το όλο ζήτημα έχει να κάνει με τις σωστές επιλογές που πρέπει να γίνουν για να προχωρήσουν τα έργα και να υλοποιηθούν όπως πρέπει. Για αυτό δεν θα μιλούσα για διστακτικότητα, αλλά αντίθετα για κινητικότητα εκ μέρους της κυβέρνησης, έχοντας συνεχή επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για παράδειγμα στο θέμα της Πατρών Πύργου είδαμε ότι οι επιλογές της περασμένης κυβέρνησης ήταν τουλάχιστον λανθασμένες, χωρίζοντας το έργο σε οχτώ εργολαβίες, εκ των οποίων όσες ήταν ενός συγκεκριμένου εργολάβου, ήταν ατελέσφορες, με αποτέλεσμα το έργο να πάει 5,5 χρόνια πίσω και να χαθεί σημαντικός χρόνος.

Το ζήτημα δεν είναι να γίνει ένα έργο για να λέμε ότι έγινε αλλά να γίνει σωστά και προς αυτή την κατεύθυνση προσπαθούμε να πιέσουμε τις καταστάσεις, παρακολουθώντας τις εξελίξεις από κοντά και περιμένοντας από το υπουργείο Υποδομών την απόφαση του για τον τελικό σχεδιασμό.

Το έργο θα πρέπει να γίνει, αλλά να γίνει με τους καλύτερους δυνατούς όρους και αυτό είναι το σημαντικότερο. Είναι ένα έργο που θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2023 και από ό,τι είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε από το νέο έτος το τελικό σχέδιο για τον καταρτισμό του έργου θα είναι έτοιμο. Όσο για το τρένο στο οποίο αναφερθήκατε έχω την εντύπωση η εμμονή στην υπόγεια χάραξη, σε ένα φαραωνικό έργο που δεν ξέρουμε καν αν μπορεί να γίνει, είναι μία πορεία που βαδίζει σε λάθος κατεύθυνση.

Χρειάζεται να πατάμε στα πόδια μας, να ξέρουμε τι ζητάμε να γίνουμε πραγματιστές, διαφορετικά έχω την εντύπωση ότι μιλάμε για ένα θέμα χωρίς στοιχεία, χωρίς να έχουν γίνει οι αντίστοιχες μελέτες και οι προβλέψεις του κόστους.

Με λίγα λόγια φοβάμαι ότι επιμένοντας στην πλήρη υπογειοποίηση γινόμαστε αιθεροβάμονες, ζητώντας πράγματα που δεν μπορούν να γίνουν.

Έχω την εντύπωση ότι στο θέμα του τρένου θα πρέπει να γίνουμε ρεαλιστές, να κάτσουμε σε ένα τραπέζι να δούμε ποιες λύσεις υπάρχουν, λύσεις που μπορούν να υλοποιηθούν γνωρίζοντας τα κόστη της κάθε μιας, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, ώστε να προχωρήσουμε στην καλύτερη δυνατόν επιλογή».

Υπάρχει μια προσπάθεια από πλευράς αντιπολίτευσης να καλλιεργήσει ένα έδαφος που λέει ότι η κυβέρνηση δεν αγαπά ούτε έχει σε πρώτη εκτίμηση τον νομό, τη στιγμή που ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ρίξει ένα ειδικό βάρος. Τι μπορεί να κάνει αυτή η περιφερειακή αρχή μέσα σε αυτό το κλίμα;

«Δεν νομίζω ότι θα πρέπει εμείς ως περιφέρεια να εμπλακούμε σε μία τέτοια συζήτηση που έχει πράγματι καλλιεργήσει τεχνηέντως η πλευρά του κόμματος, με στόχο να δημιουργήσει ένα πολιτικό κλίμα που όμως στην ουσία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εντυπώσεις.

Τι εννοώ; Για παράδειγμα το θέμα της Νομικής Σχολής που επιχείρησε να ιδρύσει για το Πανεπιστήμιο Πατρών η προηγούμενη κυβέρνηση. Εμείς ως περιφερειακή αρχή, αλλά και ο ίδιος ο Νεκτάριος Φαρμάκης από την πρώτη στιγμή ήμασταν θετικοί στην ίδρυση αυτής της σχολής, ζητώντας μάλιστα από την περιοχή να την διεκδικήσει.

Όμως έχω την εντύπωση ότι να περνάς έναν νόμο για να δημιουργήσεις μια σχολή είναι ένα θέμα που χρήζει περαιτέρω εξέτασης, στο αν δηλαδή στηρίζεται σε στοιχεία που έχουν μία βάση.

Θα πρέπει, δηλαδή, να εξετάσουμε τους λόγους μιας τέτοιας απόφασης και να δούμε αν πίσω από αυτή κρύβεται ουσία ή έγινε για λόγους εντυπωσιασμού, λειτουργώντας ως ένα ακόμα πυροτέχνημα, μέσα στα τόσα.

Η ίδρυση μιας σχολής δεν είναι ένα τυπικό ζήτημα που περνάει με την ψήφιση ενός νόμου. Σημαίνει την δημιουργία νέων κτιριακών μονάδων, την πρόσληψη ακαδημαϊκού προσωπικού, μισθοδοσίες και δεκάδες ακόμα πράγματα που θα πρέπει να αντιστοιχούν στο κύρος μιας πανεπιστημιακής σχολής.

Είμαστε και εμείς υπέρ της αναβάθμισης και της εξέλιξης του Πανεπιστημίου, μόνο που χρειάζονται να γίνουν στέρεα βήματα, με υπευθυνότητα και σοβαρότητα και όχι κινήσεις που κρύβουν μέσα τους το κενό.

Θέλουμε την ίδρυση νέων σχολών στο Πανεπιστήμιο Πατρών, αρκεί να μην λειτουργήσουν εις βάρος των ήδη υπαρχόντων που όλοι γνωρίζουμε τα προβλήματα και τα κενά που ήδη έχουν, όμως όλα αυτά είναι ζητήματα για τα οποία τον πρώτο λόγο δεν μπορεί να τον έχουμε ούτε εμείς, ούτε καν το υπουργείο, αλλά η Σύγκλητος. Εκείνη είναι που θα αποφασίσει την κατεύθυνση που θα πρέπει να έχει η ανάπτυξη και η εξέλιξη του Πανεπιστημίου στο πλαίσιο της ολοκλήρωση του, λαμβάνοντας υπόψη της όλα τα αντίστοιχα οικονομικά στοιχεία και τους παράγοντες της αγοράς, έτσι ώστε το άνοιγμα μιας σχολής να έχει πράγματι ουσία και να μην γίνεται για λόγους τυπικούς ή εντυπωσιασμού.

Σε τελική ανάλυση το κλίμα που έχει καλλιεργήσει ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρώ ότι δεν βοηθά και δεν συμβάλει στην εποικοδομητική συζήτηση που χρειάζεται να γίνει για την αντιμετώπιση και την επίλυση των πραγματικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η περιοχή, πόσο μάλλον όταν κάνει κριτική αυτού του τύπου σε ζητήματα που ο ίδιος έχει τορπιλίσει με τις αποφάσεις και τις πολιτικές του, όπως είναι αυτό της Πατρών Πύργου».

Από ό,τι μάθαμε προ μηνός είχατε ανέβει Αθήνα, συναντηθήκατε με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη. Τι είναι αυτό που εισπράξατε από τη συνάντηση αυτή;

«Ο Άδωνης Γεωργιάδης τον οποίο τυγχάνει να γνωρίζω προσωπικά είναι ένας υπουργός που ανατρέπει τα δεδομένα, που κατορθώνει να ξεπερνά γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να προχωρά τις διαδικασίες που χρειάζονται για την αξιοποίηση των επενδυτικών προτάσεων και ευκαιριών.

Το θέμα του πάρκου του Ελληνικού και το ξεπέρασμα των εμποδίων που υπήρχαν εδώ και χρόνια μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, αποδεικνύουν την ικανότητα του αυτή.

Ο ίδιος έχει ενδιαφέρον για τις περιοχή της Αχαΐας και γενικότερα της Δυτικής Ελλάδος. Πιστεύει ότι υπάρχουν ευκαιρίες και μπορεί να ελκύσει επενδυτές.

Στη συνάντηση που είχαμε μου τόνισε ότι αν του φέρουμε συγκεκριμένες προτάσεις για επενδύσεις που να έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα, αυτός θα είναι έτοιμος για να επιταχύνει της διαδικασίες, ξεπερνώντας θέματα γραφειοκρατίας και τυχόν αλλά εμπόδια.

Είναι ζήτημα το οποίο θα πρέπει να κοιτάξουμε, προχωρώντας σε έργα που μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της περιοχής. Δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα η Μαρίνα της Πάτρας να μένει χρόνια σε αυτή την κατάσταση και να μην μπορεί να υποδεχθεί νέα σκάφη.

Η Πάτρα και η ευρύτερη περιοχή χάνει από αυτό. Έρχονται δεκάδες σκάφη κάθε καλοκαίρι που εξαιτίας της κατάστασης που βρίσκεται η Μαρίνα δεν μπορούν να μείνουν στην Πάτρα, με αποτέλεσμα να φεύγουν για άλλα μέρη ή να γυρίζουν πίσω στο Ιόνιο και στο Αιγαίο.

Εμείς ως περιφερειακή αρχή δεν έχουμε καμία προκατάληψη με τους ιδιώτες επιχειρηματίες και τον ιδιωτικό τομέα, και νομίζω ότι είναι καιρός να αλλάξουμε τον τρόπο που κοιτάζουμε τα πράγματα, προχωρώντας σε έργα που θα προκύψουν μέσα από συνεργασίες του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, δημιουργώντας πραγματική ανάπτυξη.

Ένα από αυτά θα μπορούσε να είναι η αναβάθμιση της Μαρίνας. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν μπορεί να τα περιμένουμε όλα από τον δημόσιο τομέα την στιγμή μάλιστα που αυτός έχει κορεστεί ή έχει συγκεκριμένα κονδύλια να δώσει ούτε οι νέες θέσεις εργασίας θα προκύψουν μέσα από εκεί, αλλά από τον ιδιωτικό τομέα και τις επιχειρήσεις.

Χρειάζονται κοινοπραξίες και συνεργασίες για να μπορέσουμε να δούμε την περιοχή μας να αλλάζει. Χρειάζονται ιδέες που θα φέρουν πραγματική ανάπτυξη, νέες επενδύσεις και θέσεις εργασίας και εμείς ως περιφερειακή αρχή είμαστε αποφασισμένοι τέτοιες ιδέες να τις στηρίξουμε και να τις ενισχύσουμε με κάθε τρόπο».

Ο δήμος της Πάτρας έχει ορισμένες αμετακίνητες θέσεις για αρκετά ζητήματα που αφορούν την Πάτρα τόσο σε έργα υποδομών, όσο και σε προγράμματα που αφορούν την ανάπτυξη. Υπάρχει ίαυλος επικοινωνίας μαζί του και πώς βλέπετε την συνεργασία που θα πρέπει να έχετε για τα θέματα που αφορούν την περιοχή;

«Από την πρώτη στιγμή που αναδειχτήκαμε περιφερειακή αρχή είχαμε πει ότι η συνεργασία που θα έχουμε με τους δήμους θα είναι win – win. Εμείς είμαστε ανοικτοί σε συνεργασίες, μακριά από κομματικές αντιλήψεις και πολιτικές ιδεολογίες και θεωρούμε απαραίτητη την επικοινωνία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης για το καλό της ευρύτερης περιοχής.

Θέλουμε να έχουμε μία καλή συνεργασία με τον δήμο της Πάτρας και από ό,τι είμαι σε θέση να γνωρίζω, υπάρχει πάντα ένας γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος μεταξύ του Κώστα Πελετίδη και του Νεκτάριου Φαρμάκη για όλα τα ζητήματα.

Έχουμε βρει οδούς συνεννόησης, βρίσκεται πάντα σε εξέλιξη αυτή η επικοινωνία και νομίζω ότι και στον δήμο έχουν καταλάβει ότι είναι προς συμφέρον και των δύο μας να προχωρούμε έτσι.

Εμείς από την πλευρά μας δείξαμε την καλή θέληση που έχουμε, ξεμπλοκάροντας τα 21 εκατομμύρια ευρώ για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου και την δημιουργία των ποδηλατοδρόμων, ενώ είναι σίγουρο ότι θα πρέπει να γίνουν και άλλες παρεμβάσεις για να αναβαθμιστεί η πόλη.

Θεωρώ ότι ο Κώστας Πελετίδης και η δημοτική αρχή έχουν καταλάβει και αυτοί από την πλευρά τους την αναγκαιότητα αυτή. Πιστεύω ότι όσοι σταθούν εμπόδιο στον δρόμο της αναβάθμισης και της ανάπτυξης, μένοντας κολλημένοι στις στενές κομματικές αντιλήψεις, τότε η επόμενη κάλπη θα σταθεί ιδιαίτερα σκληρή για αυτούς».

Προέρχεστε από τον χώρο της υγείας, με εμπειρία στη διοίκηση. Είδαμε ότι το περιφερειακό συμβούλιο ενέκρινε ένα σημαντικού ποσό για την λειτουργία της Καρδιοχειρουργικής κλινικής στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο. Σε πόσο καιρό θα λειτουργήσει;

« Το έργο θα πρέπει να γίνει άμεσα και παρόλο που ήδη έχει χαθεί σημαντικός χρόνος μπορώ να πω ότι βρίσκεται σε μία καλή πορεία, με την έννοια ότι το υπουργείο προχώρησε στην πρόσληψη ενός διευθυντή του κ. Χαροκόπου που διευθετεί και οργανώνει όλα τα ζητήματα που αφορούν την κλινική του, ενώ το περιφερειακό συμβούλιο έχει εγκρίνει ήδη ένα σημαντικό ποσό για την λειτουργία της.

Από εκεί και πέρα το υπουργείο θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε κάποιες κινήσεις που χρειάζεται να γίνουν όπως η πρόσληψη δύο ακόμα καρδιοχειρουργών και του απαραίτητου νοσηλευτικού προσωπικού.

Κατανοούμε ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει μια κλινική και μάλιστα τόσο σημαντική και απαραίτητη από την μία μέρα στην άλλη, όμως , τουλάχιστον ας έχουμε υλοποιήσει κάποια βασικά σημεία. Ως περιφερειακή αρχή εξακολουθούμε και είμαστε ο εγγυητής αυτού του έργου και αυτό που θέλουμε είναι τα χρήματα που έχουμε αποφασίσει να δώσουμε για αυτόν τον σκοπό, να πιάσουν τόπο.

Κάτι που σημαίνει ότι θα παρακολουθούμε κάθε κίνηση είτε του υπουργείου, είτε οποιουδήποτε άλλου φορέα, θα πιέζουμε με κάθε τρόπο προς την κατεύθυνση της υλοποίησης του, καθώς είναι ένα θέμα που αφορά όλο το περιφερειακό συμβούλιο, έχοντας αποφασίσει ομόφωνα για τη λειτουργία της κλινικής και σε τελική ανάλυση είναι ένα ζήτημα που έχουμε υψηλά στη ατζέντα μας αφού έχει να κάνει με τη δημόσια υγεία».

Κ. Α.

(από εφημερίδα 7 Μέρες Ενημέρωση)

Disclaimer:

Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου.


Πηγή

  • Δημοσιεύτηκε:

    7 Δεκεμβρίου 2019

  • Κατηγορίες:

    Κοινωνία