Τουρισμός Κέρκυρα: 1,5 εκατ. τουρίστες φέτος στο αεροδρόμιο.
Έκλεισε και τυπικά η φετινή τουριστική περίοδος, σε ό,τι αφορά τον αεροπορικά διακινούμενο τουρισμό στο νησί μας. Σημειώνεται ότι, το 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου κατέγραψε νέο ρεκόρ ετήσιας κίνησης Εξωτερικού, με 1.503.822 αφίξεις, έναντι 1.300.025 το 2017.
Αναλύονται στοιχεία έδωσε στην δημοσιότητα ο τέως προέδρου εργαζομένων ΥΠΑ Κέρκυρας Γ. Μαυρωνάς.
Η ανακοίνωση έχει ως εξής: «Με το τέλος Νοεμβρίου, έκλεισε και τυπικά η φετινή τουριστική περίοδος, σε ό,τι αφορά τον αεροπορικά διακινούμενο τουρισμό. Ο Νοέμβριος, παρά τις περί του αντιθέτου προσδοκίες, δεν εισέφερε ούτε στην περιβόητη και πολυδιαφημισμένη επιμήκυνση, ούτε και στην βελτίωση των αριθμητικών δεδομένων των αφίξεων, σε σχέση με την περυσινή του κίνηση.
Οι φετινές αφίξεις του σημείωσαν μείωση 42,2% σε σχέση με το 2017, με 608 αφίξεις, έναντι 865. Από αυτές, οι 454 ήταν από Αγγλία, έναντι 458 πέρυσι, οι 48 από Γερμανία, έναντι 238 και 98 από Γαλλία, έναντι 2, αντίστοιχα.
Παρά ταύτα, το 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου κατέγραψε νέο ρεκόρ ετήσιας κίνησης Εξωτερικού, με 1.503.822 αφίξεις, έναντι 1.300.025 το 2017 και ετήσια αύξηση 15,67%, που μεταφράζεται σε 203.797 περισσότερες αφίξεις! Αυτά και μόνον τα στοιχεία, ίσως δεν αρκούν για να χαρακτηριστεί η φετινή τουριστική περίοδος επιτυχημένη, αφού αυτό εξαρτάται και από άλλες παραμέτρους, με κυριότερη εκείνη που αφορά το οικονομικό της αποτέλεσμα. Ωστόσο, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ το αναμενόμενο -σε επίπεδο χώρας- οικονομικό αποτέλεσμα δίνει αύξηση τουριστικών εισπράξεων πλέον των 2 δις Ευρώ, κάτι που συνεπάγεται μία απόλυτα επιτυχημένη τουριστική χρονιά. Βέβαια, η Κέρκυρα αντιμετωπίζει, κάθε χρόνο, -αλλά φέτος λιγότερο- απώλειες αφίξεων, αφού είναι διαπιστωμένο ότι χρησιμοποιείται ως μέσο για μετάβαση σε προορισμούς των απέναντι χερσαίων ακτών της χώρας μας, αλλά και της γειτονικής Αλβανίας, πράγμα που επηρεάζει το τοπικό οικονομικό αποτέλεσμα.
Στα αξιοσημείωτα της φετινής κίνησης είναι:
1ον. Η Αγγλογερμανική κυριαρχία στον κερκυραϊκό τουρισμό, που φέτος αντιπροσωπεύει το 52,90% της συνολικής κίνησης, με 795.593 αφίξεις, έναντι 683.725 το 2017. Επ αυτού, εντυπωσιακή είναι η αύξηση κατά 38,43% των γερμανικών αφίξεων, έναντι 7,79% των αγγλικών.
2ον. Η σταθεροποίηση της Πολωνίας στην τρίτη θέση της κατάταξης με βάση τις αφίξεις, και μάλιστα με υψηλό ποσοστό αύξησης, (25,7%), με 140.918 αφίξεις, έναντι 112.062, αφήνοντας πολύ πίσω την Ιταλία και τη Γαλλία! Πρέπει να τονιστεί ότι οι κρατήσεις των Πολωνών ανέδειξαν τη χώρα μας ως τον πρώτο προορισμό τους, με μερίδιο αγοράς που ξεπερνάει το 35%, ενώ μεταξύ των σημαντικότερων ελληνικών προορισμών τους ήταν και για φέτος η Κέρκυρα!
3ον. Μία σειρά από χώρες, μεταξύ των οποίων και παραδοσιακές αγορές, παρουσίασαν μείωση αφίξεων, κάτι που πρέπει να τύχει ιδιαίτερης προσοχής από τους αρμόδιους φορείς, γιατί πρόκειται για αγορές που μπορούν να καλύψουν μεγάλο μέρος απωλειών που ενδεχομένως προκύψουν στο άμεσο μέλλον από την συγκυριακή αύξηση των τελευταίων ετών, λόγω της ανασφάλειας που επικράτησε σε ανταγωνιστικές μας χώρες στη λεκάνη της Μεσογείου. Έτσι, μείωση είχαμε από το Βέλγιο με ποσοστό 6,9%, την Ελβετία με 10,4%, το Ισραήλ με 9,6%, τη Νορβηγία με 17,1%, τη Σερβία με 12,1 και την Ιρλανδία με 17,2%.
Τα τελευταία χρόνια σε κεντρικό επίπεδο, αλλά εν πολλοίς και σε τοπικό, όλοι οι αρμόδιοι φορείς επικεντρώνονται σε τρείς στόχους. Ποιοτικός Τουρισμός, Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, Διεύρυνση τουριστικών αγορών. Θεωρώ ότι οι στόχοι αυτοί είναι αλληλένδετοι και μ αυτή την έννοια οι προϋποθέσεις και οι πρωτοβουλίες που απαιτούνται για την επίτευξη του πρώτου, πρέπει να ξεκινήσουν από την καθολική αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος και την σύγχρονη και αποτελεσματική προβολή του.
Το τελευταίο, είναι βέβαιο, ότι γίνεται μεθοδικά, τεχνοκρατικά και αποτελεσματικά τα τελευταία χρόνια από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και αυτό πιστοποιείται από το γεγονός ότι οι καταγραφόμενες αυξήσεις δεν μπορούν να αποδοθούν στο σύνολό τους, (σε καμία ανάλυση αρμόδιων φορέων δεν γίνεται αυτό), στις συγκυριακές επιδράσεις της διακίνησης των τουριστών.
Στον τομέα του Ποιοτικού Τουρισμού εμπλέκονται τρείς επί μέρους τομείς, από τη συνεργασία, τον συντονισμό και την αλληλοκάλυψη ¨η αλληλοϋποστήριξη των οποίων εξαρτάται ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του Κερκυραϊκού τουρισμού.
Ο δημόσιος, (κεντρικό κράτος και Αυτοδιοίκηση), ο ιδιωτικός, (τουριστικοί επιχειρηματικοί φορείς, επαγγελματίες του τουρισμού κ.α.), και οι τοπικές κοινωνίες, είτε ως εργαζόμενοι στις τουριστικές δομές, είτε ως παραγωγικές, πολιτιστικές και άλλες συλλογικότητες, είτε ως απλοί πολίτες.
Εδώ, βέβαια, εγείρονται θέματα εθνικής τουριστικής στρατηγικής, αυτοδιοικητικής τουριστικής στρατηγικής και παιδείας, με την ευρύτερη έννοια του όρου. Είναι γνωστό ότι ο Τουρισμός στην Κέρκυρα λειτούργησε για πολλά χρόνια στα απόνερα της αρπαχτής… της 10ετίας του ΄80 και του ’90, που ήρθε από τη μετάπτωση του Τουρισμού των ελίτ και μεγαλοσχημόνων, στον μαζικό και επιδοτούμενο, (κυρίως από Αγγλία), Τουρισμό, με υποδομές στο πόδι… αφού η ζήτηση υπερκάλυπτε πολλαπλάσια την προσφορά κλινών.
Σ αυτή την περίοδο η Κέρκυρα βρέθηκε χωρίς διαμορφωμένα εθνικά και τοπικά πρότυπα τουριστικής ανάπτυξης, ενταγμένης στα πλαίσια μιας στρατηγικής αρχών τοπικής ιστορικής, αρχιτεκτονικής και περιβαλλοντικής αισθητικής. Δεν πρέπει όμως να παραβλέψουμε ότι παρ΄ όλα αυτά είχε κάτι ουσιαστικό και πολύτιμο. Την αυθεντική κερκυραϊκή φιλοξενία, που σε συνδυασμό με την κερκυραϊκή ομορφιά, αλλά και την τοπική γαστρονομία, έδενε τον τουρίστα με το κατάλυμα, με το ξενοδοχείο, με την Κέρκυρα και τους Κερκυραίους!
ΚΙΝΗΣΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΕΡΙΟΔΟΥ : Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2018
ΑΦΙΞΕΙΣ 2017: 1.300.025ΑΦΙΞΕΙΣ 2018: 1.503.822
Ποσοστό : + 15,67 %
ΚΙΝΗΣΗ ΕΞΩ/ΡΙΚΟΥ ΑΝΑ ΧΩΡΑ | ΑΦΙΞΕΙΣ 2017 |
ΑΦΙΞΕΙΣ 2018 |
ΜΕΤΑ- ΒΟΛΗ % 2018 |
ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΕΠΙΒΑΤΕΣ 2018 | Ποσοστό χώρας στη συνολική κίνηση |
1. Αγγλία | 492.517 | 530.897 | 7,79 % | 38.380 | 35,30 % |
2. Γερμανία | 191.208 | 264.696 | 38,4 | 73.488 | 17,60 |
3. Πολωνία | 112.062 | 140.918 | 25,7 | 28.856 | 9,37 |
4. Ιταλία | 75.871 | 78.190 | 3,0 | 2.321 | 5,19 |
5. Γαλλία | 65.703 | 74.987 | 14,1 | 9.284 | 4,98 |
6. Ολλανδία | 52.601 | 56.266 | 6,9 | 3.665 | 3,74 |
7. Ρωσία | 44.729 | 53.117 | 18,7 | 8.388 | 3,53 |
8. Τσεχία | 39.406 | 48.203 | 22,3 | 8.804 | 3,20 |
9. Βέλγιο | 36.156 | 33.620 | – 6,9 % | -2.506 | 2,23 |
10. Αυστρία | 20.550 | 24.616 | 19,7 | 4.066 | 1,63 |
11. Ουγγαρία | 18.529 | 20.467 | 10,4 | 1.938 | |
12. Ελβετία | 20.598 | 18.443 | -10,4 | -2.155 | |
13. Λιθουανία | 1.679 | 17.695 | 953,9 | 16.016 | |
14. Σουηδία | 16.533 | 17.487 | 5,7 | 954 | |
15. Σλοβακία | 14.872 | 15.366 | 3,3 | 494 | |
16. Δανία | 12.364 | 12.835 | 3,8 | 471 | |
17. Φινλανδία | 7.641 | 10.866 | 42,2 | 3.225 | |
18. Ισραήλ | 10.589 | 9.570 | -9,6 | -1.019 | |
19. Ιρλανδία | 9.840 | 8.141 | -17,2 | -1.699 | |
20. Νορβηγία | 9.404 | 7.790 | -17,1 | -1.614 | |
21. Σερβία | 7.973 | 7.007 | -12,1 | -966 | |
22. Εσθονία | 3.370 | 5.892 | 74,8 | 2.522 |