Η εισήγηση Αϊβατίδη για τον κορωνοϊό, στο περιφερειακό συμβούλιο

Η εισήγηση για την 5η Έκτακτη Συνεδρίαση του Π.Σ. της Π.Ι.Ν. (Παρασκευή, 28/2/2020) από τον επικεφαλής της Ελληνικής Αυγής για το Ιόνιο.

Αναλυτικά:

ΤΙΤΛΟΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ: ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ (Coronavirus Disease, COVID-19/2019-nCoV)
Κίνδυνος εμφάνισης κρουσμάτων και επαπειλούμενης επιδημίας.
Λήψη έγκαιρων μέτρων πρόληψης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης στην Π.Ι.Ν.

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ως <<ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΥΓΗ για το Ιόνιο>>, με αίσθημα ευθύνης και λαμβάνοντας υπόψη τα υπάρχοντα δεδομένα παγκόσμιας εξάπλωσης της νόσου COVID-19 (που χαρακτηρίζεται στις σοβαρές περιπτώσεις από πρώιμη εμφάνιση δυσίατης, εν δυνάμει θανατηφόρου πνευμονίας-συνδρόμου αναπνευστικής δυσχέρειας), στην οποία ενέχεται νεοεμφανισθείς και λίαν μολυσματικός κορονοϊός, αποφασίσαμε να προβούμε στην παρούσα εισήγηση ενώπιον του Π.Σ/Π.Ι.Ν., προκειμένου να συζητηθεί το θέμα και να ληφθούν αποφάσεις.
Μείζονος σημασίας επείγοντα ζητήματα δημόσιας υγείας, όπως η επαπειλούμενη εκδήλωση επιδημίας στην Π.Ι.Ν. (και όχι μόνον) από τον καινοφανή και επικίνδυνο κορονοϊό της πόλης Ουχάν της Κίνας, κάθε άλλο παρά προσφέρονται για πολιτική και ιδεολογική αντιπαράθεση. Αντιθέτως, απαιτείται ενδελεχής αξιολόγηση των έως τούδε δεδομένων, συνεργασία, κοινωνική συναίνεση και πολιτική σύμπνοια στη λήψη μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης με σωστό χρονισμό (με σωστό momentum, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, αδράνεια ή σπουδή και βεβιασμένες ενέργειες).
Αμεριμνησία, εφησυχασμός, αμετροέπεια ή ανευθυνο-υπεύθυνες υπεραντιδράσεις, ενέχουν προφανείς κινδύνους για το αγαθό της υγείας και την ίδια την κοινωνία, που θα πρέπει να προστατευτούν. Αυτό άλλωστε προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις που άπτονται του θεσμικού ρόλου της Πολιτικής Προστασίας, δεδομένου πως επαπειλούμενη επιδημία τέτοιου μορφής αποτελεί πρόδηλο κίνδυνο, που χρήζει εκπόνησης αλγοριθμικών σχεδίων πρόληψης και αντιμετώπισης.

2. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ-ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο ζωϊκής προέλευσης κορονοϊός (με την έως τώρα κωδική ονομασία 2019-novelCoV, ζωονόσος έως πρότινος) πρωτοεμφανισθείς στην πόλη Wuhan (Ουχάν) της κεντρικής Κίνας με πληθυσμό 11 εκ. (όπου και εμφανίστηκαν τα πρώτα κρούσματα της νόσου COVID-2019) φαίνεται πως αποτελεί προφανή πλέον παγκόσμιο κίνδυνο λόγω των κατωτέρω αναφερομένων επιδημιολογικών στοιχείων (28/2/2020 και ώρα 00.08). Η πόλη Ουχάν έχει μετατραπεί, σύμφωνα με δημοσιεύματα σε πόλη φάντασμα, λόγω καραντίνας και πολυάριθμων θανατηφόρων κρουσμάτων (η θνητότητα στην πόλη αυτή, εμφανίζεται πολύ υψηλή της τάξεως του 4,9%, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο η θνητότητα ανέρχεται στο 2%, τουλάχιστον).
Έως τώρα έχουν συνολικά εμφανιστεί 82.785 κρούσματα σε 52 χώρες, συμπεριλαμβανομένου του κρουαζερόπλοιου <<Diamond Princess>> στην Ιαπωνία. Έχουν καταγραφεί 2.817 θάνατοι, ενώ έχουν αναρρώσει 33.351 ασθενείς. Τα άτομα που αυτή τη στιγμή νοσούν παγκοσμίως (28/2/2020 και ώρα 00.08) είναι 46.617, εκ των οποίων τα μεν 38.145 (82%) με ήπια μορφή της νόσου, τα δε υπόλοιπα 8.472 είναι βαρέως πάσχοντες ή πάσχοντες σε κρίσιμη κατάσταση (18%) που η αντιμετώπιση απαιτεί εντατική θεραπευτική προσέγγιση. Σημαντική παράμετρος για την αξιολόγηση της νοσολογικής αυτής οντότητας, είναι η προκύπτουσα από τον συνολικό αριθμό περιστατικών με <<ολοκληρωμένη>> έκβαση, εκατοστιαία αναλογία ανάρρωσης και επέλευσης θανάτου (92 προς 8, ανάρρωση: 33.351/θάνατος 2817).
Είναι πλέον γνωστό πως στη χώρα μας, σε άλλες περιφέρειες, υπάρχουν ήδη 3 επιβεβαιωμένα κρούσματα, σχετιζόμενα με επιστροφή ατόμων μετά ταξίδι στη γειτονική Ιταλία, στην οποία, ως γνωστόν έχει εκδηλωθεί επιδημία (ειδικότερα στις βόρειες περιφέρειες). Σημειωτέον πως Νότιος Κορέα και γειτνιάζουσα στα Ιόνια Ιταλία, φαίνεται πως αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο πρόβλημα και δοκιμάζονται οι εκεί αντοχές Πολιτικής Προστασίας και Συστήματος Υγείας (μόνο σήμερα, έως τώρα, τα νέα κρούσματα είναι 505 και 185, αντιστοίχως).
Το υπαίτιο στέλεχος κορονοϊού είναι εξόχως μολυσματικό και η νόσος λίαν μεταδοτική (πέραν του χρόνου επωάσεως που φθάνει ή και ξεπερνάει τις 14 ημέρες, με υποκλινικούς και εν δυνάμει μολυσματικούς ασθενείς, εμφανίζει δείκτη μετάδοσης μεταξύ 2 και 3, όπερ σημαίνει πως με τα έως τούδε στοιχεία 1 ασθενής έχει έως τώρα μολύνει 2 με 3, οι 2-3 έχουν μολύνει 4 με 9, οι 4-9 έχουν μολύνει 8 με 27 κ.ο.κ./γεωμετρική πρόοδος στη μετάδοση της νόσου). Σημειώνεται πως ο δείκτης μετάδοσης στην απλή γρίππη είναι 1,3 (δηλαδή 10 άτομα μεταδίδουν τον ιό της γρίππης μόλις σε 13, τα 13 σε 17 και τα 17 σε 22 κ.ο.κ., ενώ στην περίπτωση της εν λόγω επιδημίας του κορονοϊού 10 άτομα θα μεταδόσουν τον κορονοϊό σε 20 με 30, τα 20-30 σε 40 με 90 και τα 40-90 σε 80-270 άτομα κ.ο.κ.
Κρίσιμο στοιχείο που επηρεάζει τα μέγιστα τη μετάδοση αποτελεί το επιστημονικό δεδομένο πως ο ιός επιβιώνει εκτός ανθρώπινου οργανισμού (λ.χ. σε επιφάνειες, όπως τραπέζια ή λαβές π.χ. οχημάτων-πορτών οικιών) και παραμένει λοιμογόνος για χρονικό διάστημα που κυμαίνεται από 2 ώρες έως και 9 ημέρες!.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (Π.Ο.Υ.), που κατηγορείται από πολλούς, σε παγκόσμιο επίπεδο, ως άτολμος και γραφειοκρατικός, εμφανίζεται πράγματι διστακτικός έως σήμερα, προκειμένου να χαρακτηριστεί η παρούσα κατάσταση ως πανδημία. Σύμφωνα με ειδικούς ανά τον κόσμο η κατάσταση πλοιρεί τα κριτήρια χαρακτηρισμού της ως πανδημίας και διαφαίνεται πως δεν θα αργήσει ο Π.Ο.Υ. να τη χαρακτηρίσει, με ότι αυτό συνεπάγεται σε παγκόσμιο επίπεδο.

3. ΠΡΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ
<<Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού>>.

Την 25/2/2020 (λίγο μετά την υποβολή του θέματος της παρούσης εισηγήσεως), λόγω των ραγδαίων εξελίξεων και πριν ακόμη την ανακοίνωση των ήδη επιβεβαιωμένων κρουσμάτων στη Χώρα μας, η Κυβέρνηση προέβη, ως ώφειλε εκ των περιστάσεων, σε δημοσίευση σε Φ.Ε.Κ. Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Π.Ν.Π.) με τίτλο:
<<Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού>>.
Στο πρώτο άρθρο της εν λόγω Πράξεως συμπεριλαμβάνονται διατάξεις που θεωρούμε πως θα πρέπει να τεθούν προς συζήτηση στη σημερινή Συνεδρίαση του Π.Σ. της Π.Ι.Ν., κυρίως ως προς τον καθορισμό αλγόριθμου ενεργειών πρόληψης και αντιμετώπισης πιθανού κρούσματος ή κρουσμάτων στα νησιά του Ιονίου (ιεράρχηση μέτρων με βάση τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της Π.Ι.Ν.).
Πέραν αυτού θα πρέπει να αναληφθεί πρωτοβουλία από την Περιφερειακή Αρχή ευρείας και υπεύθυνης ενημέρωσης του πληθυσμού (κυρίως διά των Μ.Μ.Ε. ή και με άλλους τρόπους, όπως διαμοίραση ενημερωτικών φυλλαδίων σε κεντρικά σημεία πόλεων, σε αεροδρόμια, λιμάνια, στρατόπεδα, κρατικές υπηρεσίες, βιομηχανικές-βιοτεχνικές, κτηνοτροφικές και άλλες συναφείς μονάδες παραγωγής, πολυκαταστήματα και άλλους κυρίως κλειστούς χώρους εργασίας, προβολή ενημερώσεων λ.χ. στο youtube) για το ζήτημα, με σκοπό την πρόληψη και έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών, οι οποίοι αναντίρρητα μπορούν να αποτελέσουν βασικούς αρωγούς στην προσπάθεια. Επίσης θα μπορούσε να δοθούν κατευθυντήριες οδηγίες για μεθόδους συστηματικής απολύμανσης σε σχολεία, υπηρεσίες κ.λπ., συστάσεις προς επιχειρήσεις πώλησης τροφίμων ούτως ώστε να χρησιμοποιούνται γάντια μίας χρήσεως (π.χ. κατά την κοπή και πώληση τυριών-κρεάτων ή να μην επιτρέπεται ο ίδιος υπάλληλος να χειρίζεται ταμειακή μηχανή και συγχρόνως να δίδει στον πελάτη π.χ. ψωμί σε ένα αρτοποιείο).
Ιδιαίτερο νομικό και κοινωνικό ενδιαφέρον έχει το ζήτημα που ανακύπτει από τις επιμέρους διατάξεις της Π.Ν.Π. περί διοικητικού μέτρου υποχρεωτικής υποβολής (πρακτικά επιβολής) σε κλινικό και εργαστηριακό ιατρικό έλεγχο, υγειονομική παρακολούθηση, εμβολιασμό, φαρμακευτική αγωγή και νοσηλεία προσώπων, για τα οποία υπάρχουν <<εύλογες υπόνοιες>> (!) ότι μπορεί να μεταδώσουν άμεσα ή έμμεσα τη νόσο. Επειδή πρακτικά πρόκειται για ιδιότυπη εν δυνάμει <<ακούσια νοσηλεία>>, σε κάθε περίπτωση ενδεχόμενη νοσηλεία χωρίς συναίνεση, θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια και να προσδιορίζεται επακριβώς το ποίος θα είναι ο <<αρμόδιος>> που δικαιούται δυνητικά να έχει τις <<εύλογες υπόνοιες>> και σε τι ακριβώς θα συνίστανται αυτές (απαιτείται συγκεκριμενοποίηση). Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για να μην υπάρξουν στην Ελλάδα τραγελαφικές περιπτώσεις συλλήψεων με βίαιη χειροπέδηση και εκτόξευση εκνεφώματος απολυμαντικού διαλύματος πιθανών υποκλινικών ασθενών (φορέων), όπως συνέβη εσχάτως στην Κίνα σε αυτοκινητοδρόμους.
Κρίνουμε σκόπιμο, να παραστούν στη συζήτηση με τηλεδιάσκεψη που θα λάβει χώρα σήμερα στις έδρες των Π.Ε. της Π.Ι.Ν., οι κατά τόπους Διοικητές των Νοσοκομείων της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, ούτως ώστε να ενημερώσουν τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου για το επίπεδο ετοιμότητας, τυχόν ελλείψεις κ.λπ., αφού ανησυχητικό ποσοστό ασθενών με τον κορονοϊό, χρήζουν εντατικής θεραπευτικής προσέγγισης (εντατικής θεραπείας).

4. Η έννοια των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης σε επιδημία ή και πανδημία

Η υποβολή σε υποχρεωτική διαδικασία νοσηλείας υπό προϋποθέσεις, συνιστά κρατικό μέτρο κοινωνικής αποστασιοποίησης, το οποίο με βάση την ανωτέρω Π.Ν.Π. ελήφθη ήδη από την Κυβέρνηση. Το ίδιο ισχύει για τη ματαίωση των καρναβαλικών εκδηλώσεων ανά την Ελλάδα, ή ενδεχόμενο προσωρινό κλείσιμο σχολείων ή άλλων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ή αναβολή αθλητικών εκδηλώσεων με μαζική προσέλευση θεατών, όπως πρόσφατα έγινε τόσο στο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου της Ιταλίας, όσο και στους αγώνες ποδοσφαιρικού κυπέλλου της Ιαπωνίας. Όμως πέραν των ανωτέρω μέτρων που λαμβάνονται με αποφάσεις κεντρικής κυβέρνησης υπάρχουν και άλλα μέτρα χωρίς άμεση κρατική εμπλοκή, όπου ο ενημερωμένος, συνειδητοποιημένος και ευαισθητοποιημένος πολίτης έχει κεντρικό ρόλο (ατομική κοινωνική αποστασιοποίηση-οικειοθελής περιορισμός στο σπίτι του ιδίου ή οικείου του με ενημέρωση των ιατρικών υπηρεσιών, προσωρινή τροποποίηση υφιστάμενων κανόνων κοινωνικής συμπεριφοράς κ.λπ.). Τέλος υπάρχει και η συλλογική μορφή κοινωνικής αποστασιοποίησης, που αφορά σε προστατευτικά μέτρα που οικειοθελώς λαμβάνουν κοινωνικές ομάδες ή υποομάδες (σύλλογοι-συλλογικότητες).
Έχει σημασία να τονιστεί πως θα πρέπει η Περιφερειακή Αρχή, και όλες οι παρατάξεις να πάρουν θέση επί των ανωτέρω θεμάτων, αφού εσφαλμένη, άστοχη, άκαιρη, καθυστερημένη ή καταχρηστική εφαρμογή τέτοιων αναγκαστικών μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης (μετά κρατική παρέμβαση) είναι δυνατόν να έχει κοινωνικές παρενέργειες ή δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία του πληθυσμού, αναλόγως.
Σε κάθε περίπτωση, μέσα από τη συζήτηση, θα πρέπει να ανευρεθεί η <<χρυσή τομή>> μεταξύ ενδεχόμενης εφαρμογής αναγκαστικών μέτρων στην Π.Ι.Ν. για τον έλεγχο μίας πιθανής επιδημίας και συνεπόμενων κοινωνικών επιπτώσεων, με γνώμονα την προάσπιση του ύψιστου αγαθού της υγείας.
Φρονούμε πως τόσο η Περιφερειακή Αρχή, όσο και όλες οι παρατάξεις θα συνδράμουν προς την κατεύθυνση αυτή.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΪΒΑΤΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΥΘΟΥΛΚΑΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ι.Ν. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ι.Ν.
Π.Ε.ΚΕΡΚΥΡΑΣ Π.Ε.ΖΑΚΥΝΘΟΥ