“Μιλάμε για την πόλη”: Ανεφάρμοστο το σχέδιο πόλης

Στο εξωπραγματικό ποσό των 750 εκ. ευρώ υπολογίζονται τα χρήματα που χρειάζεται ο Δήμος Πατρέων για να υλοποιήσει το σχέδιο πόλης. Το στοιχείο ανέφερε, μαζί με άλλα, ο αντιδήμαρχος πολεοδομικού σχεδιασμού, Παύλος Στάμος, στην ομιλία του για τα λειτουργικά προβλήματα στο σχεδιασμό της πόλης, στη διάρκεια της διημερίδας που διοργανώνει η «Π». Ο Π. Στάμος σχολίασε για το νούμερο που απαιτείται ότι δεν πάρθηκαν μέτρα όταν έπρεπε και σήμερα βιώνουμε τις συνέπειες αυτής της επιλογής.

  • Αναφερόμενος στις επεκτάσεις του σχεδίου πόλης με το νόμο Τρίτση, ο Π. Στάμος είπε ότι τις δεκαετίες 1980 και 1990 έγιναν σε πιο οργανωμένη βάση, λαμβάνοντας υπόψη τους διαμορφωμένους οικισμούς αλλά τα αποτελέσματα των πράξεων εφαρμογής είναι η επιβάρυνση του Δήμου με αποζημιώσεις ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ περίπου εξήγησε ο αντιδήμαρχος και περιέγραψε μια σειρά από κακοδαιμονίες όπως η μακροχρόνια απουσία χρηματοδότησης από το κράτος με σκοπό την εξασφάλιση των προβλεπόμενων ελεύθερων χώρων και η μη αντιμετώπιση του προβλήματος από την τοπική αυτοδιοίκηση.
  • «Οι μεγαλοϊδιοκτήτες και οι κατασκευαστές διαμερισμάτων, αφού πούλησαν οικόπεδα και διαμερίσματα με πρόσωπο σε πλατεία (εννοείται υπερτιμημένα γιατί ήταν προνομιούχα), στη συνέχεια πρωτοστάτησαν στις δικαστικές άρσεις του προβλεπόμενου κοινόχρηστου χώρου. Μέχρι σήμερα έχουν αποχαρακτηριστεί εκτάσεις αξίας 130 – 140 εκατ. ευρώ. Η οικονομική κρίση έχει αναστείλει σε μεγάλο βαθμό τις προσφυγές για δικαστικές άρσεις αλλά για τις επόμενες γενιές το πρόβλημα του ελεύθερου χώρου θα είναι οξύτατο…» προέβλεψε ο Π. Στάμος. Για το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα είπε ότι είναι χρόνιο, με πολλές παραμέτρους, και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποκλειστικά στα πλαίσια του Δήμου.
  • Ο Γιάννης Πανταζόπουλος, πρόεδρος των αρχιτεκτόνων νομού Αχαΐας, παρουσίασε την εικόνα (υποβάθμισης, εγκατάλειψης, απομόνωσης, γκετοποίησης) που επικρατεί σε απόσταση 100 μέτρων από το νέο λιμάνι της Πάτρας.
  • Οι τρεις προτάσεις του Γ. Πανταζόπουλου για το θαλάσσιο μέτωπο είναι οι εξής: 1) Εκπόνηση μάστερ πλαν για ολόκληρη την περιοχή του Επιχειρησιακού Κέντρου, 2) Η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή του ηλεκτροκίνητου τραίνου να κατασκευαστεί κατά μήκος της Ακτής Δυμαίων και να φτάσει υπογειοποιημένη μέχρι το νέο λιμάνι, με την δυνατότητα χρήσης και από τον προαστιακό, 3) Με ανάκτηση του χώρου του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού του Αγίου Ανδρέα και δημιουργία αστικού άλσους αναψυχής /πολιτισμού, και την ανάκτηση της γραμμικής ζώνης της υφιστάμενης γραμμής και δημιουργία πράσινης διαδρομής / γραμμικό πάρκο.
  • Ο Βασίλης Παππάς, καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, περιέγραψε το ιδιαίτερα εκτεταμένο σχέδιο πόλης και επεσήμανε: Έχει υπερβολικό κόστος υλοποίησης και διαχείρισης, είναι μη υλοποιημένο σε πολλές περιοχές, παρουσιάζει μεγάλες πληθυσμιακές πυκνότητες και οικιστικούς θύλακες στα όριά του, με τις διαδοχικές επεκτάσεις ουσιαστικά νομιμοποιήθηκαν αυθαίρετες κατασκευές και ο Δήμος αδυνατεί να διασφαλίσει τους κοινόχρηστους χώρους.
  • Ωστόσο, η Πάτρα διακρίνεται για την πολυλειτουργικότητά της και τον διεθνή ρόλο της (τρία ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύµατα, διεθνές λιμάνι, υποδομές υγείας, βιομηχανική περιοχή, επιστημονικό πάρκο, κόμβος μεταφορών, πολιτισμός-ιστορία κ.α.).
  • Για τη σχέση της πόλης με τη θάλασσα αναφέρθηκε σε στοιχεία παλαιότερης μελέτης του Πανεπιστημίου, σύμφωνα με την οποία από τα 10.252 µέτρα του κεντρικού θαλάσσιου µετώπου, στα οποία αξιολογήθηκε η προσβασιµότητα των πεζών: τα 6.148 κρίνονται ότι έχουν ελεύθερη πρόσβαση αλλά χαµηλής ποιότητας, τα 443 έχουν µερικώς ελεγχόµενη και χαµηλής ποιότητας, και τα 3.661 έχουν απολύτως ελεγχόµενη πρόσβαση και χαµηλής ποιότητας επίσης.

Μαγική λέξη η «συνεργασία»
Αφιερωμένη στον πολιτισμό, τον τουρισμό και τον αθλητισμό ήταν η τέταρτη και τελευταία συνεδρία της πρώτης ημέρας της διημερίδας που διοργανώνει η «Πελοπόννησος» στην αίθουσα του ΤΕΕ, με τίτλο «Μιλάμε για την πόλη». Οι ομιλητές κατέληξαν πως αυτό που χρειάζεται η πόλη είναι «συνεργασία». Στις πέντε θέσεις του για τον πολιτισμό, ο οποίος δεν είναι πολυτέλεια αναφέρθηκε ο Κώστας Σπαρτινός, ο Ιάσονας Φωτήλας μίλησε για την ανάγκη αναγνώρισης μίας ταυτότητας της πόλης, ενώ ο Δημήτρης Κούτουλας επεσήμανε την ανάγκη δημιουργίας ενός συγκροτημένου πλάνου τουρισμού. Στο δεύτερο κομμάτι της συνεδρίας, ο Τάκης Πετρόπουλος αναφέρθηκε στην οικονομική κατάσταση των Ελλήνων σημειώνοντας πως χρέος των δημιουργών είναι να αναδείξουν την πραγματικότητα, ενώ ο Παναγιώτης Βαφέας σημείωσε πως ο Δήμος Πατρέων δίνει ουσιαστικά 0,01 ευρώ ημερησίως (σε αναλογία με τον πληθυσμό του) για πολιτισμό και αθλητισμό. Ο Ανδρέας Αθανασόπουλος επισήμανε πως ο αθλητισμός είναι λαϊκή ανάγκη, ενώ ο Νίκος Θεοδωρόπουλος υπογράμμισε τη σημασία του αθλητικού τουρισμού. Τέλος, ο Τάκης Καλοκαιρινός έκανε μια οραματική προσέγγιση του ΝΟΠ. Στην επόμενη ενότητα, ομιλητές ήταν η Βάγια Ζεππάτου και ο Σταύρος Σολωμός που αναφέρθηκαν στο έργο των Σωματείων που εκπροσωπούν, ο Νίκος Χρυσοβιτσάνος μίλησε για τα όσα προγραμματίζονται για το Πατρινό Καρναβάλι, ενώ ο Γιάννης Φρέρης αναφέρθηκε στο Παλαιό Φάληρο. Η ημερίδα έκλεισε με τον Τάσο Γιατρά που τόνισε πως στόχος του ΣΚΕΑΝΑ είναι η πόλη να αφήσει το γαστρονομικό στίγμα της και τον Αγγελο Ρούβαλη που σημείωσε πως η Πάτρα θα πρέπει να μετατραπεί σε πρωτεύουσα μεσογειακής διατροφής.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ vasilak@pelop.gr


Πηγή

  • Δημοσιεύτηκε:

    8 Δεκεμβρίου 2018

  • Κατηγορίες:

    Αχαΐα