«ΜΑΖΙ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΗ ΖΑΚΥΝΘΟ» | ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΕΠΙΣΗΜΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΖΑΚΥΝΘΟΥ

  • «Ορµώµενος, λοιπόν, από την απόφαση του Προέδρου της Επιτροπής Τουρισµού να παραιτηθεί από τα καθήκοντά του, µε αίσθηµα ευθύνης απέναντι στους πολίτες της Ζακύνθου, µε σεβασµό στην ιστορία αυτού του τόπου, στους επαγγελµατίες και τους εργαζόµενους στο χώρο του τουρισµού, σε όλους τους πολίτες που επιθυµούν η Ζάκυνθος να γίνει και πάλι το λουλούδι της Ανατολής, το κόσµηµα των Ιονίων Νήσων, καταθέτω ενώπιόν σας την παρακάτω πρόταση για τη δηµιουργία Οργανισµού Τουρισµού Ζακύνθου».

Η ΠΡΟΤΑΣΗ …
Ζάκυνθος, 15 Νοεµβρίου 2020 Προς: Δήµαρχο Ζακύνθου Βουλευτή Ζακύνθου Αντιπεριφέρεια Ιονίων Νήσων Πρόεδρο Δηµοτικού Συµβουλίου Ζακύνθου Δηµοτικό Συµβούλιο Ζακύνθου Αντιδήµαρχο Τουρισµού Επιµελητήριο Ζακύνθου Τουριστικούς Φορείς Ζακύνθου Αγαπητοί συµπολίτες, Αναµφισβήτητα, η Ζάκυνθος αποτελεί ένα µεγάλο κρίκο στην τουριστική αλυσίδα της χώρας µας. Ένα νησί που διαθέτει σχεδόν τα πάντα για να θεωρηθεί ένας από τους καλύτερους προορισµός στην Ευρώπη. Απαράµιλλη φυσική οµορφιά, πανέµορφες παραλίες, µε τις περισσότερες από αυτές ιδανικές για οικογένειες. Γραφικά χωριά µε φιλόξενους κατοίκους, ιστορία, παράδοση, πολιτισµό, µουσική, µοναστήρια, εκκλησίες και φυσικά µία από τις πιο γνωστές και πολύ-φωτογραφηµένες περιοχές του πλανήτη, που δεν είναι άλλη από το Ναυάγιο, το οποίο αποτελεί ίσως το δεύτερο σε επισκεψιµότητα χώρο στην Ελλάδα µετά τον Παρθενώνα. Κι όµως, σε σύγκριση µε άλλους προορισµούς, το τουριστικό προϊόν της Ζακύνθου εξακολουθεί να µη βρίσκεται µέχρι και σήµερα στη θέση που του αξίζει. Ίσως όλο αυτό τον καιρό να είχαµε συµβιβαστεί µε αυτή την κατάσταση. Ίσως όλο αυτό τον καιρό να είχαµε πιστέψει σε αυτήν την µετριότητα. Η αλήθεια όµως είναι πως οι καιροί άλλαξαν· και άλλαξαν βίαια και ραγδαία· όχι µόνο για τη χώρα µας, αλλά σε παγκόσµιο επίπεδο. Ήρθε η ηµέρα που θα πρέπει να βρεθούµε στο κέντρο των εξελίξεων και όχι στην ουρά. Οι παλινωδίες της Επιτροπής Τουρισµού είναι γνωστές σε όλους, έφτασε όµως η στιγµή -αν και καθυστερηµένα- να αφήσουµε πίσω µας τα ηµίµετρα και τον ερασιτεχνισµό και να σκεφτούµε σοβαρά, υπεύθυνα και επαγγελµατικά για το µέλλον το δικό µας και των παιδιών µας. Ορµώµενος, λοιπόν, από την απόφαση του Προέδρου της Επιτροπής Τουρισµού να παραιτηθεί από τα καθήκοντά του, µε αίσθηµα ευθύνης απέναντι στους πολίτες της Ζακύνθου, µε σεβασµό στην ιστορία αυτού του τόπου, στους επαγγελµατίες και τους εργαζόµενους στο χώρο του τουρισµού, σε όλους τους πολίτες που επιθυµούν η Ζάκυνθος να γίνει και πάλι το λουλούδι της Ανατολής, το κόσµηµα των Ιονίων Νήσων, καταθέτω ενώπιόν σας την παρακάτω πρόταση για τη δηµιουργία Οργανισµού Τουρισµού Ζακύνθου. Ο Οργανισµός Τουρισµού Ζακύνθου θα αποτελέσει το µοχλό ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της Ζακύνθου και αναµόρφωσης του τουριστικού γίγνεσθαι, της δηµιουργίας νέων µορφών θεµατικού τουρισµού και της προώθησης του προορισµού σε παγκόσµιο επίπεδο. Ο Οργανισµός Τουρισµού Ζακύνθου θα αποτελέσει τη σκέπη κάτω από την οποία θα µπορέσουν να ενταχθούν όλες ανεξαιρέτως οι επαγγελµατικές οµάδες που δραστηριοποιούνται στον τουρισµό. Ένας Οργανισµός µε επικεφαλής το Δήµο της Ζακύνθου, πλαισιωµένος από Φορείς, Επαγγελµατικούς Συλλόγους, ανθρώπους των γραµµάτων, των τεχνών και της θρησκείας, Αγροτικούς Συλλόγους, το Θαλάσσιο Πάρκο και την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Βασική προϋπόθεση του παραπάνω εγχειρήµατος είναι:

  • Nα µην έχει κοµµατικό ή πολιτικό χαρακτήρα
  • Nα είναι απαλλαγµένος από αγκυλώσεις του παρελθόντος και από κάθε λογής βαρίδια
  • Nα έχει συνέπεια, συνέχεια και διαχρονικότητα στο ρόλο και στο έργο που θα αναλάβει
  • Tα στελέχη του να κρίνονται από το αποτέλεσµα που παράγουν και όχι από την κοµµατική τους ταυτότητα

Δυστυχώς, όλα αυτά τα χρόνια η Επιτροπή Τουρισµού του Δήµου Ζακύνθου, όχι µόνο δεν έχει να επιδείξει κάποιο αξιόλογο έργο αναφορικά µε το τουριστικό προϊόν της Ζακύνθου, αντιθέτως µε ευθύνη που βαραίνει αποκλειστικά την ίδια και τα µέλη της έχει ζηµιώσει ποικιλοτρόπως το νησί υποβαθµίζοντας σηµαντικά την Ζάκυνθο ως προορισµό και την ποιότητα των παρεχόµενων τουριστικών υπηρεσιών, τόσο προς τους επισκέπτες όσο και προς τους κατοίκους του νησιού. Τρανταχτά παραδείγµατα αυτής της αποτυχίας: η Ζάκυνθος βρίσκεται εδώ και χρόνια χωρίς ΚΑΜΙΑ Γαλάζια Σηµαία στις παραλίες της και χωρίς προοπτική ανάκτησής τους, η αρνητική δηµοσιότητα από αυτή την απώλεια, όπως και από άλλα ατυχή συµβάντα και ανεπάρκειες που αναδείχτηκαν στον εγχώριο και διεθνή τύπο και µέσα µαζικής ενηµέρωσης, έχει προκαλέσει τεράστιο ζηµιά στον τόπο, καθώς δεν υπήρξε καµία προσπάθεια αναστροφής του αρνητικού κλίµατος από την Επιτροπή. Είναι νωπές ακόµη οι µνήµες από την τεράστια ζηµιά που προκλήθηκε στην Ζάκυνθο από την µαζική αποχώρηση των Βρετανών και Ολλανδών τουριστών έπειτα από τις εικόνες από το Λαγανά που κυκλοφόρησαν τον Σεπτέµβριο στα διεθνή µέσα ενηµέρωσης και ανάγκασαν τις αντίστοιχες κυβερνήσεις των κρατών να θέσουν ισχυρούς περιορισµούς, σβήνοντας ουσιαστικά την Ζάκυνθο από τον τουριστικό χάρτη της περασµένης σεζόν. Αν η κατάσταση αφεθεί στην τύχη της και δεν παρθούν άµεσα οι ανάγκαίες πρωτοβουλίες -καθότι η επόµενη σεζόν απέχει µόλις λίγους µήνες από σήµερα- η Ζάκυνθος κινδυνεύει από ολοκληρωτική καταστροφή. Είναι δεδοµένο πως από την Επιτροπή Τουρισµού ως έχει δεν µπορούµε να περιµένουµε απολύτως τίποτα. Ανεξάρτητα όµως από τις δεδοµένες ανεπάρκειες της υφιστάµενης Επιτροπής Τουρισµού, η παρούσα χρονική συγκυρία επιτάσσει την αντικατάσταση του συγκεκριµένου µοντέλου. Ο τουρισµός αλλάζει αναπόφευκτα, καθώς ο COVID θα αφήσει το αποτύπωµά του για την επόµενη δεκαετία. Ο κύκλος του µαζικού τουρισµού καθώς και του τουριστικού πακέτου (all inclusive) ήδη συρρικνώνεται, ενώ κανένα προϊόν δεν µπορεί να παραµείνει στην αγορά επ’ άπειρον. Είναι γνωστό πως οι εταιρείες προκειµένου να προσελκύσουν αγοραστές δαπανούν ένα τεράστιο µέρος των εσόδων τους -άνω του 20%- σε υπηρεσίες marketing και διαφήµισης προκειµένου να προωθήσουν µόνοι τους το προϊόν τους. Αυτό είναι κάτι που προφανώς δεν µπορεί να το κάνει µόνη της καµιά επιχείρηση της Ζακύνθου (ένα ξενοδοχείο, ένα εστιατόριο, µία καφετέρια, ένα τουριστικό κατάστηµα, ένα µουσείο). Ακόµα όµως και να υπήρχε αυτή η δυνατότητα, είναι προφανές ότι αυτό δεν θα ήταν από µόνο του αρκετό για να έρθει κάποιος στη Ζάκυνθο, όσο ελκυστικό κι αν έβρισκε κάτι από τα παραπάνω µεµονωµένα. Κάτι τέτοιο µπορεί να επιτευχθεί µόνο από ένα σωστά δοµηµένο και επανδρωµένο Οργανισµό Τουρισµού Ζακύνθου, µέσω του οποίου η Ζακυνθος θα ξαναγινει ενας ελκυστικος προορισµος και θα πεισει τον ταξιδιωτη του αύριο, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Αρκετοί ελληνικοί προορισµοί, αφουγκραζόµενοι αυτή την ανάγκη για αλλαγή, ήδη έχουν δηµιουργήσει εδώ και καιρό τους δικούς τους Οργανισµούς Τουρισµού, ώστε να προωθούν µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον τόπο τους: ο Οργανισµός Τουρισµού Θεσσαλονίκης, ο Οργανισµός Τουριστικής Προβολής Ρόδου, ο Οργανισµός Τουριστικής Προβολής Χαλκιδικής κ.ά. είναι µερικά µόνο από τα παραδείγµατα προορισµών που έχουν ήδη αναλάβει την ανάδειξη του προορισµού τους και ήδη απολαµβάνουν σηµαντικά συλλογικά ωφέλη από αυτή την πρωτοβουλία. Προφανώς, τα συλλογικά ωφέλη απαιτούν και συλλογική συµµετοχή. Ο Οργανισµός Τουρισµού δεν µπορεί και δεν πρέπει να αποτελέσει “ενός ανδρός αρχή”. Θα πρέπει απαραίτητα να στελεχωθεί µε επιστήµονες µε βαθιά γνώση του αντικειµένου, µε νέες αντιλήψεις, φρέσκιες ιδέες και ενηµέρωση για τα τεκταινόµενα στο παγκόσµιο χρηµατιστήριο του τουρισµού. Ειδικούς στο marketing, στη διαχείριση κρίσεων, στην προβολή και στην διαφήµιση, που θα φέρουν θετικά αποτελέσµατα, µετρήσιµα και πάνω απ’ όλα έµπρακτα, µε χειροπιαστά ωφέλη για τη Ζάκυνθο. Αναµφίβολα, όσο ικανός κι αν είναι ένας ξενοδόχος, εστιάτορας, καταστηµατάρχης ή άλλος ελεύθερος επαγγελµατίας στη διαχείριση µιας επιχείρησης, τα παραπάνω απαιτούν εξειδικευµένες γνώσεις και ένα διαφορετικό υπόβαθρο, από το οποίο θα πρέπει να προέρχονται τα στελέχη του Οργανισµού, ώστε να µπορέσουν να ανταποκριθούν στις υψηλές απαιτήσεις των καιρών και του ρόλου που θα αναλάβουν.. Δοµηµένος, λοιπόν, µε αυτόν τον τρόπο και στελεχωµένος µε αξιοκρατικά κριτήρια µε ικανά πρόσωπα κοινής αποδοχής, ο Οργανισµός Τουρισµού Ζακύνθου θα µπορέσει να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατόν (ιδανικά πριν από την έναρξη της επόµενης σεζόν) σε απαραίτητες δράσεις όπως: τη διαµόρφωση τουριστικής ταυτότητας της Ζακύνθου (“Brand Name”), την κατάρτιση στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη και αναβάθµιση του τουριστικού προϊόντος του νησιού µας, την οργάνωση και την προστασία του Ναυαγίου, την ίδρυση Μουσείου Θαλάσσιας Χελώνας σε συνεργασία µε το Θαλάσσιο Πάρκο καθώς και Ενυδρείου µε σύγχρονες προδιαγραφές, την προώθηση εναλλακτικών µορφών τουρισµού, βοηθώντας ταυτόχρονα στην ποιοτική αναβάθµιση του εισερχόµενου τουρισµού που θα επισκέπτεται το νησί, στην αναβάθµιση της ίδιας της Ζακύνθου ως προορισµού και στην επιµήκυνση της τουριστικής περιόδου. Άλλωστε έχει γίνει μια εξαιρετική επιστημονική εργασία την περίοδο 2010-2014 από τον τότε Αντιδήμαρχο Παναγιώτη Κολύρη που μπορεί να αποτελέσει βάση για την δημιουργία του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΖΑΚΥΝΘΟΥ. Ειδικά η Ζάκυνθος είναι από τις πλέον κατάλληλες περιοχές για τον σκοπό αυτό καθώς συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις για να φιλοξενήσει ποικίλες µορφές εναλλακτικού τουρισµού, όπως: Γαστρονοµικό τουρισµό, Θρησκευτικό τουρισµό, Καταδυτικό τουρισµό -που τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα προσοδοφόρος και που δυστυχώς εκδιώχθηκε από τη Ζάκυνθο τη δεκαετία του ’90-, Αθλητικό τουρισµό, Περιπατητικό τουρισµό, Θεµατικό τουρισµό (όπως για παράδειγµα η προβολή του νησιού ως προορισµο για γάµους, µια µορφή θεµατικού τουρισµού µε µεγάλα έσοδα), Συνεδριακό τουρισµό και Εκθεσιακό


Πηγή